vrijdag 15 maart 2013

De eerste spoorlijn

Vandaag hebben we een begrijpend lezen les over de eerste spoorlijn in Nederland. De kinderen lezen de tekst, eerst alleen en dan klassikaal.


Er staan moeilijke woorden in het verhaal. Uit de tekst kunnen we die niet allemaal vinden. Daarvoor hebben we het woordenboek nodig. De kinderen zoeken de betekenis van wantrouwen, traject, eenwording en industrialisatie op.




Vervolgens maken ze de rest van de vragen die daarna worden nabesproken.

Daarna gaan we aan het werk met rekenen en mag de provincie Overijssel de Groninger broodjes gaan bakken. Efehan is blij dat Ece er weer is. Zij waren eerder deze week al aan de beurt maar als je groepje niet compleet is gaat de beurt naar een volgende provincie.


Het begrijpend lezen van het recept valt niet mee. Het water zit al in de kom als Efehan ontdekt dat daar eerst het gist in opgelost moet worden. Gelukkig worden ook dit weer heerlijke verse broodjes.


Na de pauze hebben we ook nog een schrijfles in het kader van het project. We schrijven allemaal een uitnodiging.  Die worden maandag rond school bij de bewoners in de brievenbus gedaan. Zij worden allemaal voor de kijkavond uitgenodigd.


Verder werkt de laatse provincie aan de kaart. Het is Zeeland. Juf is zo druk met de rekenles in groep 5 dat ze vergeet een foto te maken. Maar op de kaart kun je goed zien wat de kinderen voor route hebben gekozen.


Als afsluiting kijken we een klokhuisfilmpje over de eerste stoomtrein. Dat was week 3. Volgende week gaan we aan de tentoonstelling voor de kijkavond werken.

1 opmerking:

  1. Heel leuk om het mee te maken, terwijl ik er zelf niet was!
    Groeten, juf Sytske

    BeantwoordenVerwijderen